De illusionist onderzoekt in Face the Future wat de invloed is van virtual reality en AI op zijn vakgebied.
Joris Henquet 11 augustus 2024, 15:11
Illusionist Hans Klok in zijn show ‘Face the Future’.Beeld Roy Beusker
Hans Klok is verzeild geraakt in zijn eigen computergame. Via flitsende projecties op een podiumbreed beeldscherm belandt hij in de wereld van virtual reality, als er met AI een kwaadaardige dubbelganger is gecreëerd die luistert naar de naam Hans Lok.
Om een ontmoeting in het jaar 3085 te realiseren moet Hans Klok in zijn tijdmachine stappen en de vier elementen aarde, water, lucht en vuur verzamelen. Alleen door eerst naar het verleden te reizen, zoals het oude Egypte, kan Hans naar de toekomst reizen om daar zijn gemaskerde digitale concurrent verslaan.
Over de auteur
Joris Henquet schrijft voor de Volkskrant over cabaret, stand-upcomedy en musical.
Nederlands top-illusionist Hans Klok is de eerste om in interviews met een lach te zeggen dat zijn verhaallijnen niet zijn sterkste punt zijn, maar in zijn nieuwe spektakelshow Face the Future is wel erg veel flauwekul bijeen gebracht. De futuristische avonturen van Klok en zijn kompaan, de clowneske mimespeler Kevinski, nemen ditmaal erg veel ruimte in.
De verhaallijn is vergezocht en over de top, al moeten we niet vergeten dat Klok familievoorstellingen maakt. De leeftijdsindicatie is ‘geschikt voor 8+’. Het is goed mogelijk dat de jongere kijkers wel zullen smullen van dit verhaal.
Klok maakte een voorstelling waarin hij de invloed van virtual reality en AI op zijn vakgebied onderzoekt. Zijn heilige overtuiging is dat live-entertainment belangrijk is en nooit zal verdwijnen. Maar om dat punt te maken is in de regie van Stanley Burleson een show in elkaar gezet met juist veel videobeelden en digitale effecten.
Het neemt niet weg dat de illusies en trucs van Klok, ‘The world’s fastest magician’, zoals altijd van hoog niveau zijn. We zien de vele succesnummers op Kloks repertoire, waaronder de talloze boxen en kisten waarin hij zichzelf en zijn assistenten laat verdwijnen én wederkeren.
Er zijn stunts met zware kettingen, brandende fakkels, scherpe spijlen en zelfs een grote guillotine. De bijzondere Doos van Moretti, een kartonnen doos waarin Klok verdwijnt en zich laat doorboren met zwaarden, is weer present. Net zoals de door Harry Houdini geïnspireerde ontsnappingstrucs.
Tussen al het bombast vallen de kalmere momenten op waarin Klok de magie van het goochelen centraal stelt. In een mooi vormgegeven scène in het Frankrijk van 1850 voert Klok de betoverende truc van goochelaar Harry Blackstone uit met een gloeilamp die in het donker door de zaal zweeft. Even later is er een hoogst verrassende truc met een kledingstuk van een man uit het publiek.
Zo schotelt Klok zijn publiek een onaantrekkelijke toekomst van het illusionisme voor, terwijl het verleden ervan zorgt voor nostalgie, vakmanschap en momenten dat je mond openvalt van verbazing.
Face the Future
Theater
★★★☆☆
Door Hans Klok en zijn Diva’s of Magic. Regie Stanley Burleson.
9/8, Koninklijk Theater Carré Amsterdam. Aldaar t/m 25/8. Daarna landelijke tournee t/m 19/1/2025.
Illusionist Hans Klok in zijn show ‘Face the Future’Beeld Roy Beusker
Bron: Volkskrant.nl